welke camper
Q: Wat voor camper koop je?
A: Wij hebben erg gekeken naar de grootte, ruimte en stahoogte. Zeker omdat we lang weg zijn is het prettig als je overal kunt staan. De camper is niet al te lang, 6 meter dit zodat we ook in steden gemakkelijk kunnen parkeren. Aanschaf van een goede matras (via Desi matrassen), is een must. Onze camper is dan 38 jaar oud maar motorisch helemaal nagekeken en alles vervangen wat nodig leek. Zoals leidingen, v-snaren, distributieriem, sensoren, het startrelais, remschijven, alle oliën etc. Onderdelen voor de Ducato zijn beschikbaar via Reints Auto's en Onderdelen of de Ducato Specialist (tegenwoordig beide alleen online benaderbaar). Deze bedrijven stuurt het zelfs op naar het buitenland.
A: Wij hebben erg gekeken naar de grootte, ruimte en stahoogte. Zeker omdat we lang weg zijn is het prettig als je overal kunt staan. De camper is niet al te lang, 6 meter dit zodat we ook in steden gemakkelijk kunnen parkeren. Aanschaf van een goede matras (via Desi matrassen), is een must. Onze camper is dan 38 jaar oud maar motorisch helemaal nagekeken en alles vervangen wat nodig leek. Zoals leidingen, v-snaren, distributieriem, sensoren, het startrelais, remschijven, alle oliën etc. Onderdelen voor de Ducato zijn beschikbaar via Reints Auto's en Onderdelen of de Ducato Specialist (tegenwoordig beide alleen online benaderbaar). Deze bedrijven stuurt het zelfs op naar het buitenland.
stroom
Q: Hoe heb je stroom in de camper?
A: Onze camper heeft in het woongedeelte twee 100 Mah boord/leef accus, deze kan bij zuinig gebruik voor 2-3 dagen de verlichting en normaal gebruik van de waterpomp behapstukken. Echter omdat je af en toe ook wel wat meer vergt hebben we een zonnepaneel geïnstalleerd. Deze kan 100 watt ophalen maar verwacht maximaal 50% opbrengst. Een andere blog geeft hier zeer scherp uitleg over : Zonnepaneel opbrengst. Tevens hebben we een 12v- 230v 600 watt zuiver sinus omvormer geplaatst. Deze zet de stroom van accu direct om naar 230v. Voldoende voor al het dagelijks gebruik. Houdt er rekening mee dat de boordaccu natuurlijk snel leeg gaat bij intensief gebruik van de omvormer in combinatie met de 12v TV, NAS etc. Tevens zijn er overal stroompunten op campings en camperplaatsen.
A: Onze camper heeft in het woongedeelte twee 100 Mah boord/leef accus, deze kan bij zuinig gebruik voor 2-3 dagen de verlichting en normaal gebruik van de waterpomp behapstukken. Echter omdat je af en toe ook wel wat meer vergt hebben we een zonnepaneel geïnstalleerd. Deze kan 100 watt ophalen maar verwacht maximaal 50% opbrengst. Een andere blog geeft hier zeer scherp uitleg over : Zonnepaneel opbrengst. Tevens hebben we een 12v- 230v 600 watt zuiver sinus omvormer geplaatst. Deze zet de stroom van accu direct om naar 230v. Voldoende voor al het dagelijks gebruik. Houdt er rekening mee dat de boordaccu natuurlijk snel leeg gaat bij intensief gebruik van de omvormer in combinatie met de 12v TV, NAS etc. Tevens zijn er overal stroompunten op campings en camperplaatsen.
onderhoud onderweg
Q: Wat moet ik meenemen?
A: Wij hebben o.a. olie bij ons, hiernaast is de camper vlak voor vertrek nog gekeurd waardoor we 2 jaar APK hebben. Tevens hebben we nog een V-snaar, reserve diesel, koelvloeistof, gereedschap kist en een backup distributieriem als reserve mee en is de camper nog 1 maal volledig nagelopen voor vertrek. De elektra in het woongedeelte is ook gecheckt op juist aansluitingen en op correcte bevestigingen. Daarbij reserveren we maandelijks geld voor onderhoud. Want met het intensieve gebruik gaat er vast en zeker af en toe iets kapot. Laat de camper goed nakijken en vervang wat nodig is, bespaar hier niet op. Neem ook schroefjes, bouten en moertjes mee.
Onze extra tip is: neem een extra tube UV Kit (zelfde kit als je zonnepaneel kit) en een klein setje glasvezel, voor lekkages, een potje verf met de kleur van je camper om roest direct bij te werken. Daarnaast is een extra kraan en een extra dompelpomp voor je keuken zeer te adviseren.
A: Wij hebben o.a. olie bij ons, hiernaast is de camper vlak voor vertrek nog gekeurd waardoor we 2 jaar APK hebben. Tevens hebben we nog een V-snaar, reserve diesel, koelvloeistof, gereedschap kist en een backup distributieriem als reserve mee en is de camper nog 1 maal volledig nagelopen voor vertrek. De elektra in het woongedeelte is ook gecheckt op juist aansluitingen en op correcte bevestigingen. Daarbij reserveren we maandelijks geld voor onderhoud. Want met het intensieve gebruik gaat er vast en zeker af en toe iets kapot. Laat de camper goed nakijken en vervang wat nodig is, bespaar hier niet op. Neem ook schroefjes, bouten en moertjes mee.
Onze extra tip is: neem een extra tube UV Kit (zelfde kit als je zonnepaneel kit) en een klein setje glasvezel, voor lekkages, een potje verf met de kleur van je camper om roest direct bij te werken. Daarnaast is een extra kraan en een extra dompelpomp voor je keuken zeer te adviseren.
Extra tips en info
Q: Wat is handig?
A: Een zuivere sinus omvormer (600w), zonnepaneel voor de autoaccu om deze bij te laden, snelheidsstickers op de achterzijde, een reflectiebord, zonnepaneel om de huishoud accu bij te laden, Tomtom met een camperversie (ivm hoogte gewicht en camperroute instellingen), radio met USB ingang of Bluetooth. Ebooks, grote verzameling van muziek, labelen van alle campersleutels, 2 gasflessen, accustop op de - pool van de accu. Neem niet te veel water mee voor lange ritten. Maak een schoonwater slang met verschillende koppelingen (vanwege de vele verschillende aansluitingen in alle landen), maak een vuilwater slang die past op je koppeling. Reserve diesel (5L-10L-20L), werkplaatshandboek, vishengel met tuigjes en dobber, BBQ rek, klein schepje, handbijl, goed zakmes, koelvloeistof, vochtvreter, ingebouwde kluis, minimaal 1 reserve sleutel van alle sloten, gereedschap, doos met schroeven, beveiligde geheimplek voor een sleutel van de bus of camper voor noodgevallen.
A: Een zuivere sinus omvormer (600w), zonnepaneel voor de autoaccu om deze bij te laden, snelheidsstickers op de achterzijde, een reflectiebord, zonnepaneel om de huishoud accu bij te laden, Tomtom met een camperversie (ivm hoogte gewicht en camperroute instellingen), radio met USB ingang of Bluetooth. Ebooks, grote verzameling van muziek, labelen van alle campersleutels, 2 gasflessen, accustop op de - pool van de accu. Neem niet te veel water mee voor lange ritten. Maak een schoonwater slang met verschillende koppelingen (vanwege de vele verschillende aansluitingen in alle landen), maak een vuilwater slang die past op je koppeling. Reserve diesel (5L-10L-20L), werkplaatshandboek, vishengel met tuigjes en dobber, BBQ rek, klein schepje, handbijl, goed zakmes, koelvloeistof, vochtvreter, ingebouwde kluis, minimaal 1 reserve sleutel van alle sloten, gereedschap, doos met schroeven, beveiligde geheimplek voor een sleutel van de bus of camper voor noodgevallen.
AnWB Pechdienst
Q: Hoe gaat het met de pechdienst van de ANWB?
A: Dit is best een tricky dingetje, wij hebben straks alleen de camper nog. En om toch een pechdienst te hebben. Doen we het als volgt. We nemen het basis pakket zonder Nederland dekking. Kosten 60 euro, vervolgens nemen we het camperpakket, kosten 22 euro. We hebben dus straks een pechdienst voor 82 euro overal in Europa. Hier komt de crux, Als je echt pech hebt en 3 maanden achter elkaar de pechdienst nodig hebt ben je nog save. Echter als je de 4de maand ook een beroep doet op de ANWB wordt het contract danwel de dienst beëindigd. het gaat erom dat je maximaal 3 keer gebruik mag maken van de ANWB in het buitenland in een bepaalde periode. Tevens is het zodat de ANWB van je verlangt dat je een woon en verblijfplaats hebt in Nederland. Echter wordt dit volgens de service medewerkers nooit gecheckt. En als je netjes betaald is er weinig aan de hand. Let op dat je niet dubbel verzekerd bent de WA+ bij NKC biedt dit namelijk aan. Wij zijn WA verzekerd bij NKC (de enige welke destijds 365 dagen reizen per jaar accepteert en de camper pech hulp loopt via de ANWB.
A: Dit is best een tricky dingetje, wij hebben straks alleen de camper nog. En om toch een pechdienst te hebben. Doen we het als volgt. We nemen het basis pakket zonder Nederland dekking. Kosten 60 euro, vervolgens nemen we het camperpakket, kosten 22 euro. We hebben dus straks een pechdienst voor 82 euro overal in Europa. Hier komt de crux, Als je echt pech hebt en 3 maanden achter elkaar de pechdienst nodig hebt ben je nog save. Echter als je de 4de maand ook een beroep doet op de ANWB wordt het contract danwel de dienst beëindigd. het gaat erom dat je maximaal 3 keer gebruik mag maken van de ANWB in het buitenland in een bepaalde periode. Tevens is het zodat de ANWB van je verlangt dat je een woon en verblijfplaats hebt in Nederland. Echter wordt dit volgens de service medewerkers nooit gecheckt. En als je netjes betaald is er weinig aan de hand. Let op dat je niet dubbel verzekerd bent de WA+ bij NKC biedt dit namelijk aan. Wij zijn WA verzekerd bij NKC (de enige welke destijds 365 dagen reizen per jaar accepteert en de camper pech hulp loopt via de ANWB.
Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt. Daarnaast kunnen er geen rechten aan verleend worden